E-tjänstekort
Om e-tjänstekort (id-kort, passerkort) för medarbetare inom Region Gävleborg och de som arbetar på uppdrag av Region Gävleborg.
E-tjänstekortet är en legitimation som bland annat kan användas för signering, förskrivning, som nyckel, för utskrifter och som e-legitimation. E-tjänstekortet är en värdehandling. Du får inte låna ut ditt e-tjänstekort.
Nytt e-tjänstekort
Ansvarig chef gör beställningen av e-tjänstekort. Mer information om att beställa, fotograferas och hämta ut ett nytt e-tjänstekort.
Fotografering och utlämning
Tider och platser för fotografering och utlämning av e-tjänstekort
Nya regler för e-tjänstekort - utbyte av reservkort
Den 1 december 2025 träder nya regler i kraft för användning av e-tjänstekort. Det innebär förändringar i hur reservkort med tillitsnivå 2 (LoA2) får användas, samt nya krav för hantering av kort med tillitsnivå 3 (LoA3).
Reservkort med LoA2 har använts av till exempel vikarier, konsulter och hyrpersonal. Från 1 december är dessa kort inte längre godkända som legitimeringsnivå för inloggning i E-hälsomyndighetens tjänster – med vissa undantag.
Vad behöver göras?
- Reservkort med tillitsnivå 2 (LoA2) måste bytas ut mot kort med tillitsnivå 3 (LoA3).
- Personer utan svenskt personnummer omfattas av dispens och behöver besöka kortkontoret tillsammans med chef.
- Distansarbetande medarbetare måste besöka kortkontoret för aktivering av ordinarie kort utan foto.
Distansarbete
För att distansarbete ska fungera på en dator med kortinloggning behöver en inloggning med kortet ha skett på arbetsplatsen först. Datorn ska ha varit uppkopplad mot regionens nät en gång. Efter det kan e-tjänstekortet användas för inloggning på datorn utanför regionens nätverk.
Följ dessa steg:
- Logga in med kortet på datorn.
- Starta om datorn, logga in igen och stäng av den.
- Inställningarna sparas och nu kan du använda kortet för inloggning hemifrån.
Mer information
Förkortad giltighetstid för reservkort tillitsnivå 2 - Inera